BMZ Poland elektryfikuje amerykańskie trolejbusy
Polska technologia trafiła na ulice Stanów Zjednoczonych. BMZ Poland z Gliwic jest dostawcą systemów bateryjnych, które elektryfikują trolejbusy w Seattle oraz w 34 okolicznych miastach. To pierwsze tego typu rozwiązania stosowane w amerykańskim transporcie publicznym. Projekt ma szansę być kontynuowany w innych częściach USA.
Gliwicki oddział BMZ Group nie zwalnia tempa. Obecnie dostarcza systemy bateryjne, które umożliwiają elektryfikację floty trolejbusów w aglomeracji Seattle. To efekt pracy lokalnego zespołu badawczo-rozwojowego, który w ramach globalnego Centrum Kompetencyjnego Grupy BMZ opracował system MAGNUS+.
MAGNUS+ to specjalnie zaprojektowane rozwiązanie w formule „drop-in”. Oznacza to, że może być łatwo integrowane z istniejącą infrastrukturą trolejbusów bez konieczności głębokiej przebudowy pojazdów. – Nasz system bateryjny MAGNUS+ to główny element specjalnie zaprojektowanego rozwiązania 'drop-in', które umożliwia łatwą integrację z istniejącymi strukturami trolejbusów. Uwzględniliśmy wymagania operacyjne dla pagórkowatego terenu tras w rejonie Seattle i San Francisco, zapewniając możliwość ciągłości operacyjnej bez sieci trakcyjnej, gdy jest to wymagane – mówi Paweł Kępski, dyrektor Działu Pojazdów Elektrycznych w BMZ Poland.
To właśnie niezależność od sieci trakcyjnej była jednym z kluczowych czynników, które przekonały amerykańskiego partnera technologicznego – Kiepe Electric – oraz lokalnych operatorów transportu publicznego. Systemy BMZ Poland mają zapewnić nieprzerwaną pracę trolejbusów także na odcinkach tras pozbawionych trakcji, co zwiększa elastyczność i niezawodność całej floty.
- Staliśmy się tym samym pierwszą polską firmą, która wspiera modernizację komunikacji w jednym z największych miast Stanów Zjednoczonych - dodaje Paweł Kępski.
Projekt dla Seattle jest dowodem na rosnącą rolę Polski w strukturach Grupy BMZ. Zakład BMZ Poland w Gliwicach pełni funkcję globalnego Centrum Kompetencyjnego w obszarze technologii bateryjnych dla elektromobilności.
Równocześnie BMZ US – wspierany przez polskie know-how – buduje pozycję kluczowego partnera dla amerykańskich producentów i operatorów pojazdów elektrycznych. – Pracujemy nad znalezieniem nowych aplikacji w transporcie publicznym w innych częściach USA, ponieważ mamy zarówno kompetencje, jak i zdolności produkcyjne do tego. W tym kontekście realizujemy kolejne projekty w Stanach Zjednoczonych, wyniki, których mamy nadzieję ogłosić niebawem – dodaje Kai Schöffler, dyrektor generalny BMZ USA Inc.
Dla Grupy BMZ współpraca z amerykańskim rynkiem to strategiczny kierunek rozwoju. Jak zapowiadają przedstawiciele firmy, rozmowy z kolejnymi partnerami już trwają.
Źródło: Strefa Biznesu
Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 11 września 2025. Zapisz się tutaj!