Mercedes przyspiesza w Jaworze
Budowa nowej fabryki elektrycznych samochodów dostawczych Mercedes-Benz w Jaworze weszła w kluczową fazę. Na halach zawisła wiecha, symbolizująca zakończenie ważnego etapu prac. Inwestycja ma uczynić z Jawora jedno z najnowocześniejszych centrów produkcji pojazdów dostawczych w Europie.
– Jestem bardzo dumny, że Jawor stanie się częścią rodziny Mercedes-Benz Vans, produkując symbol segmentu dużych pojazdów dostawczych - nowego sprintera, opartego na nowej architekturze Mercedes-Benz Van Architecture. Zakład dołączy do naszej mocnej europejskiej sieci produkcyjnej, obok fabryk w Hiszpanii i Niemczech. Dzisiejszą ceremonią zawieszenia wiechy rozpoczynamy kolejny rozdział tej historii – powiedział podczas uroczystości Thomas Klein, szef Mercedes-Benz Vans.
W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele koncernu, rządu, władz lokalnych i ambasady Niemiec. Po zaledwie jedenastu miesiącach od wbicia pierwszej łopaty hale produkcyjne są już gotowe, a projekt realizowany jest zgodnie z planem.
Nie tylko napęd elektryczny
Początkowo zapowiadano, że fabryka w Jaworze będzie produkować wyłącznie elektryczne vany. Podczas ceremonii zawieszenia wiechy ogłoszono jednak, że zakład wytwarzać będzie pojazdy w nowej architekturze, obejmujące także inne rodzaje napędu. Oznacza to większą elastyczność produkcji.
Budowa zakładu Mercedes-Benz w Jaworze to jedna z największych inwestycji przemysłowych w Polsce ostatnich lat. Niemiecki koncern przeznaczy na nią około 1,3 mld EUR. Zatrudnienie w fabryce ma znaleźć ok. 2500 osób. Prace budowlane ruszyły w 2024 roku, a start produkcji planowany jest na 2026, choć nie potwierdzono jeszcze dokładnej daty.
Jesienią pojawiły się doniesienia niemieckich mediów o możliwym przeniesieniu z Berlina do Jawora produkcji e-Sprintera, co mogłoby stworzyć kolejne 300 miejsc pracy. Mercedes na razie nie potwierdził tych informacji.
Fabryka neutralna klimatycznie
Nowy zakład, podobnie jak istniejąca już w Jaworze fabryka silników i baterii, będzie działał w sposób neutralny pod względem emisji CO₂. Obiekt wyposażony zostanie w nowoczesną instalację fotowoltaiczną z ponad 20 tysiącami paneli. Roczna produkcja energii wyniesie około 9 tys. MWh.
W lakierni zastosowane zostaną systemy odzysku ciepła procesowego, co pozwoli obniżyć zużycie energii. Cała inwestycja wpisuje się w strategię zrównoważonego rozwoju Mercedes-Benz, zakładającą minimalizację śladu węglowego w całym cyklu produkcji.
Nowe hale zostaną także wyposażone w technologie o wysokim stopniu automatyzacji. Linie produkcyjne będą działać zgodnie z zasadami Przemysłu 4.0, a procesy będą zintegrowane z cyfrowym systemem zarządzania produkcją Mercedes-Benz.
– Polska jest jednym z europejskich liderów w pozyskiwaniu inwestycji w obszarze innowacyjnego przemysłu, co w dobie grożącej deindustrializacji Europy jest niezwykle cenne. W Jaworze powstaje fabryka aut dostawczych najnowszej generacji, która otwiera nowe perspektywy biznesowe dla kooperantów oraz współpracę Mercedesa z uczelniami i placówkami szkolnictwa zawodowego – powiedział minister finansów i gospodarki Andrzej Domański.
Według szacunków rządu, inwestycje tego typu generują nawet 4%. polskiego PKB.
Zapraszamy na TEK.day Wrocław, 19 marca 2026. Zapisz się tutaj!
