Polska
article miniature

Firma Adaptive Motors Poland złożyła wniosek o 590 mln PLN z KPO

Adaptive Motors Poland (AMP), polska spółka technologiczno-produkcyjna, złożyła formalny wniosek o dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy (KPO) w wysokości 590 mln PLN. Środki mają umożliwić budowę hubu nowoczesnych technologii oraz innowacyjnej fabryki pojazdów elektrycznych w Kleszczowie, gdzie planowana jest produkcja pierwszego polskiego auta dostawczego nowej generacji – eVanPL, zaprojektowanego w 2023 roku przez firmę Innovation AG ze Zgorzelca.

offerings-mobile

Projekt przewiduje uruchomienie produkcji polskiego elektrycznego auta dostawczego eVanPL już w III kwartale 2028 roku. Spółka dysponuje kompletnym i gotowym do wdrożenia produkcyjnego rozwiązaniem technologicznym. Podstawą jest modułowa platforma EAGLE, pozwalająca na szybkie tworzenie różnych wersji pojazdów oraz system EVACT - autorskie rozwiązanie do zarządzania, diagnostyki i zdalnej kontroli flot, zgodne z dyrektywą NIS2 w zakresie cyberbezpieczeństwa. Oba rozwiązania to efekt kilkuletnich prac zespołów AMP i Innovation AG.

- Jesteśmy w idealnym momencie, zarówno jeżeli chodzi o rozwój polskich technologii, o kapitał ludzki, jak też możliwości finansowe. Grzechem zaniechania byłoby niewykorzystanie okazji na budowę prawdziwie polskiej fabryki aut. Nasi inżynierowie i programiści to światowy top i jedyne czego do tej pory brakowało, to polskiego ambitnego projektu, przy którym można by było ich zaangażować. Dofinansowanie z KPO pozwoli znacząco przyspieszyć realizację tego jednego z najważniejszych projektów dla polskiej gospodarki. Chciałbym podziękować całemu zespołowi ekspertów i konsultantów, którzy włożyli ogrom wiedzy i zaangażowania, aby wizję AMP przelać na strony formalnego wniosku – mówi Albert Gryszczuk, prezes Adaptive Motors Poland.

Przypomnijmy, że fabryka ma powstać w Kleszczowie. Zamiast tradycyjnej linii produkcyjnej zastosowany zostanie model AdaptiveFactory, oparty na cyfrowo sterowanych gniazdach roboczych. Taki system pozwala na elastyczne wytwarzanie różnych wariantów pojazdów równolegle, bez utraty efektywności kosztowej.

Integralną częścią inwestycji będzie centrum badań i rozwoju (R&D), rozwijane również w Kleszczowie, które stanie się hubem kompetencji dla polskiej i europejskiej elektromobilności. Placówka będzie pracować nad dalszym rozwojem platformy EAGLE, integracją systemów zarządzania flotą, rekondycjonowaniem pojazdów oraz rozwojem modeli specjalistycznych i autonomicznych” – poinformowała firma w komunikacie.

AMP dysponuje już kilkudziesięcioma listami intencyjnymi od klientów flotowych – publicznych i prywatnych - obejmującymi łącznie ponad 1600 pojazdów. To wolumen odpowiadający czterem pierwszym kwartałom produkcji seryjnej.

Równolegle AMP zbudowało relacje z kluczowymi dostawcami komponentów i technologii, zapewniając ciągłość łańcucha dostaw i odporność operacyjną. Wykwalifikowany zespół posiada pełne kompetencje inżynieryjne, technologiczne i projektowe, a także zaplecze zarządcze zdolne do prowadzenia procesu produkcyjnego w skali przemysłowej.

- Realizacja projektu budowy fabryki w Kleszczowie, a następnie produkcji pojazdów elektrycznych, wpisuje się w priorytety klimatyczne i transformacyjne Polski i Unii Europejskiej. Kluczowe znaczenie ma tutaj wykorzystanie polskiego know-how założycieli. Autorskie rozwiązania pozwolą na produkcję serii samochodów, dopasowanych do potrzeb klientów. Powodzenie tego projektu to unikalna szansa na budowę silnej polskiej marki motoryzacyjnej, zdolnej do skutecznej konkurencji na rynkach międzynarodowych i wzmacnianie krajowego potencjału przemysłowego opartego na polskich zasobach wiedzy – twierdzi Jan Chadam, doradca zarządu Adaptive Motors Poland.

- Z perspektywy społecznej, Adaptive Motors Poland wykreuje miejsca pracy i co bardzo ważne, w rejonie, w którym ze względu na transformację energetyczną, nowe miejsca pracy będą szczególnie oczekiwane. Projekt ten daje również szansę rozwoju krajowych kompetencji badawczo-rozwojowych opartych na wysokiej innowacyjności. Celem AMP jest również uruchomienie własnej produkcji baterii na bazie pozyskanych komponentów, ale w oparciu o autorski system zarządzania baterią. W konsekwencji, własna produkcja baterii pozwoli na obniżenie kosztów produkcji samochodu i oferowanie ich innym producentom pojazdów. Całość projektu daje szansę na skokowy wzrost znaczenia polskiej wiedzy i kompetencji w obszarze elektromobilności – dodaje Jan Chadam.

Wniosek o dofinansowanie z KPO na kwotę 590 mln PLN przygotowano z udziałem ekspertów z Innovation AG, PwC, SMM Legal oraz kilku renomowanych kancelarii. Jeśli środki zostaną przyznane, AMP planuje natychmiast rozpocząć inwestycję.

„W ramach przygotowań powstało kompletne studium wykonalności, przeprowadzono test prywatnego inwestora – z wyjątkowo korzystnym wynikiem dla NFOŚ jako inwestora, który miałby objąć udziały w projekcie – oraz opracowano pełen plan finansowy, technologiczny i operacyjny”.

Model finansowy AMP nie wymaga wsparcia zagranicznego kapitału. Spółka planuje sfinansować projekt z krajowych środków, w tym z udziałem NFOŚ, co ma zagwarantować bezpieczeństwo inwestycji i szybki zwrot kosztów. 

Zapraszamy na TEK.day Gdańsk, 11 września 2025. Zapisz się tutaj!